Integritetspolicy

Senast uppdaterad: 2021-08-08

A. Mål med Integritetspolicy

På SkilledPeople är våra kunders förtroende vår största tillgång. Detta förtroende utgör grunden för vår verksamhet. Förtroendet bygger på respekt och skydd för kundernas personliga integritet. Vi upprätthåller detta skydd genom att behandla den information som våra kunder anförtror oss på ett varsamt och ansvarsfullt sätt. I alla sammanhang där personuppgifter eller annan viktig information kan komma att behandlas av SkilledPeople, eller av någon annan för SkilledPeople’s räkning, vidtas därför alla rimliga och lämpliga åtgärder för att skydda dina kunduppgifter från obehörig åtkomst, vidarespridning, ändring och förstörelse. Med denna policy vill vi informera dig närmare om hur vi på olika sätt tillvaratar ditt berättigade intresse av integritetsskydd. Här får du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter, hur vi hanterar och skyddar den elektroniska kommunikationen på våra webbplatser samt hur du kan gå till väga om du vill framföra synpunkter eller klagomål till oss. Genom att samtycka till att vi använder cookies i enlighet med villkoren i denna policy när du besöker vår hemsida för första gången, tillåter du oss att använda cookies varje gång du besöker vår hemsida.

B. Personuppgiftsansvarig och dataskyddsansvarig

SkilledPeople, org.nr. 790507-0590 (”SkilledPeople”) är personuppgiftsansvarig och har utsett en dataskyddsansvarig (”Dataskyddsansvarig”). Dataskyddsansvarig har bland annat till uppgift att övervaka att vår användning av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Dataskyddsansvarig kontaktas via E-post till: gdpr@skilledpeople.se.

C. Insamling av personlig information

Följande typer av personlig information kan samlas in, lagras och användas:

  1. information om din dator, inklusive IP-adress, geografisk plats, webbläsartyp och -version samt operativsystem;
  2. information om dina besök på och din användning av denna hemsida, inklusive referenskällan, besökets längd, sidvisningar och hemsidans navigeringsvägar;
  3. information som du anger när du registrerar dig på vår hemsida, till exempel din e-postadress;
  4. information som du anger när du skapar en profil på vår hemsida, till exempel ditt namn, kön, relationsstatus, din födelsedag, dina profilbilder, intressen, hobbyer samt uppgifter om din utbildning och anställning;
  5. information som du anger för att prenumerera på våra e-postmeddelanden och/eller nyhetsbrev, till exempel ditt namn och din e-postadress;
  6. information som du anger när du använder vår hemsidas tjänster;
  7. information som genereras när du använder vår hemsida, inklusive när, hur ofta och under vilka omständigheter du använder den;
  8. information som har att göra med allt du köper, tjänsterna du använder eller transaktioner som du gör via vår hemsida, inklusive ditt namn, telefonnummer, din adress, e-postadress och dina kreditkortsuppgifter;
  9. information som du publicerar på vår hemsida med avsikt att publicera den på internet, inklusive ditt användarnamn, dina profilbilder och innehållet i dina inlägg;
  10. information i alla former av kommunikation som du skickar till oss via e-post eller vår hemsida, inklusive dess innehåll och metadata;
  11. all annan personlig information som du skickar till oss.

Innan du lämnar ut en annan persons personliga information till oss behöver du ha den personens samtycke till att den personliga informationen både utlämnas och behandlas i enlighet med denna policy

D. Användning av din personliga information

Personlig information som skickas till oss via vår hemsida kommer att användas för de syften som anges i denna policy eller på de relevanta sidorna på hemsidan. Vi kan använda din personliga information för följande:

  1. att administrera vår hemsida och verksamhet;
  2. att anpassa vår hemsida åt dig;
  3. att göra det möjligt för dig att använda tjänsterna som är tillgängliga på vår hemsida;
  4. att skicka varor som du har köpt via vår hemsida till dig;
  5. att leverera tjänster som är köpta via vår hemsida;
  6. att skicka kontoutdrag, fakturor och betalningspåminnelser till dig och samla in betalningar från dig;
  7. att skicka kommersiell kommunikation som inte är i marknadsföringssyften;
  8. att skicka e-postmeddelanden som du specifikt har begärt;
  9. att skicka vårt nyhetsbrev via e-post till dig om du har begärt det (du kan informera oss när som helst om du inte längre behöver nyhetsbrevet);
  10. att skicka marknadskommunikation till dig som rör vår verksamhet eller noggrant utvalda tredje parters verksamhet som vi tror att kan vara av intresse för dig per post eller, där du specifikt har samtyckt till detta, via e-post eller liknande teknologi (du kan informera oss när som helst om du inte längre behöver marknadskommunikation);
  11. att ge tredje parter statistisk information om våra användare (men dessa tredje parter kommer inte att kunna identifiera en enskild användare från informationen);
  12. att hantera förfrågningar och klagomål från eller om dig angående vår hemsida;
  13. att hålla vår hemsida säker och förebygga bedrägerier;
  14. att bekräfta ditt samtycke av vår hemsidas användarvillkor (inklusive övervakning av privata meddelanden som skickats via vår hemsidas privata meddelandetjänst); samt
  15. annan användning.

Om du skickar personlig information för publicering på vår hemsida, kommer vi att publicera och på annat sätt använda den informationen i enlighet med det tillstånd du ger oss.

Dina sekretessinställningar kan användas för att begränsa publiceringen av din information på vår hemsida och kan justeras med hemsidans sekretesskontroller.

Vi kommer inte att överlämna din personliga information till tredje part för deras eller någon annan tredje parts direkta marknadsföring utan ditt uttryckliga medgivande.

E. Utlämning av personlig information

Vi kan lämna ut din personliga information till någon av våra anställda, styrelseledamöter, försäkringsbolag, professionella rådgivare, ombud, leverantörer eller underleverantörer som är rimligt nödvändigt för de syften som anges i denna policy.

Vi kan lämna ut din personliga information till alla medlemmar i vår företagsgrupp (detta innebär våra dotterbolag, vårt holdingbolag och alla dess dotterbolag) som är rimligt nödvändigt för de syften som anges i denna policy.

Vi kan utlämna din personliga information:

  1. i den mån vi är skyldiga att göra det enligt lag;
  2. i samband med pågående eller framtida domstolsförfaranden;
  3. för att upprätta, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter (inklusive att lämna ut information till andra i syfte att förebygga bedrägerier och förminska kreditrisken);
  4. till köparen (eller den blivande köparen) av alla företag eller tillgångar som vi är i process (eller överväger) att sälja; och
  5. till alla personer som vi rimligen anser att kan begära av domstol eller annan behörig myndighet att vi lämnar ut den personliga informationen om, enligt vår rimliga mening, en sådan domstol eller myndighet rimligen skulle kunna beordra att vi utlämnar den personliga informationen.

Vi kommer inte att lämna ut din personliga information till tredje part förutom i de fall som anges i denna policy.

F. Internationell dataöverföring

  1. Information som vi samlar in kan lagras, behandlas i och överföras mellan något av de länder vi är verksamma i för att göra det möjligt för oss att använda informationen i enlighet med denna policy.
  2. Information som vi samlar in kan överföras till följande länder som saknar dataskyddslagar motsvarande de som gäller i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet: USA, Ryssland, Japan, Kina och Indien.
  3. Personlig information som du publicerar på vår hemsida eller skickar in för publicering på vår hemsida kan vara tillgänglig via internet världen runt. Vi kan inte förhindra att informationen används eller missbrukas av andra.
  4. Du samtycker uttryckligen till överföring av personlig information som beskrivs i detta avsnitt F.

G. Bevarande av personlig information

  1. Detta avsnitt G beskriver våra policyer och förfaranden för datalagring, som är utformade för att se till att vi följer våra juridiska skyldigheter angående lagring och radering av personlig information.
  2. Personlig information som vi behandlar för något syfte eller syften kommer inte att förvaras längre än vad som är nödvändigt för det syftet eller de syftena.
  3. Utan att det påverkar punkt G.2, kommer vi vanligtvis att radera personuppgifter där användaren varit inaktiv de senaste 6 månaderna. Med inaktiv menar vi en person som t ex inte interagerat vare sig genom att logga in på hemsidan, öppnat eller besvarat mail eller annan kommunikation som telefon eller social media.
  4. Oavsett övriga bestämmelser i detta avsnitt G, kommer vi att behålla dokument (inklusive elektroniska dokument och databaser) som innehåller personuppgifter:
    1. i den mån vi är skyldiga att göra det enligt lag;
    2. om vi tror att handlingarna kan vara relevanta för pågående eller framtida domstolsförfaranden; och
    3. för att upprätta, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter (inklusive att lämna ut information till andra i syfte att förebygga bedrägerier och förminska kreditrisken).

H. Din personliga informations säkerhet

  1. Vi kommer att vidta rimliga tekniska och organisatoriska försiktighetsåtgärder för att förhindra förlust, missbruk eller ändring av din personliga information.
  2. Vi kommer att lagra all personlig information som du tillhandahåller på våra säkra (lösenords- och brandväggsskyddade) servrar.
  3. Alla elektroniska finansiella transaktioner som görs via vår hemsida skyddas av krypteringsteknologi.
  4. Du medger att informationsöverföring via internet i sig är osäkert, och vi kan inte garantera säkerheten för data som skickas via internet.
  5. Du ansvarar för att hålla lösenordet du använder för att komma åt vår hemsida konfidentiellt; vi kommer inte att be dig om ditt lösenord (förutom när du loggar in på vår hemsida).

I. Ändringar

Vi kan uppdatera denna policy då och då genom att publicera en ny version på vår hemsida. Du bör kontrollera denna sida emellanåt för att se till att du förstår eventuella ändringar i denna policy. Vi kan meddela dig om ändringar av denna policy via e-post eller via vår hemsidas chat klient.

J. Dina rättigheter

Vi kan undanhålla den personliga information som du begär enligt vad som tillåts enligt lag.

Du kan när som helst be oss att inte behandla din personliga information för marknadsföringsändamål.

I praktiken kommer du vanligtvis att antingen uttryckligen acceptera vår användning av din personliga information för marknadsföringsändamål, eller så kommer vi att ge dig möjligheten att välja bort användningen av din personliga information för marknadsföringsändamål.

Du kan be oss att ge dig all personlig information vi har om dig.
Tillhandahållande av sådan information kommer att omfattas av följande:

  1. betalning av en avgift om 1500kr och
  2. tillhandahållande av lämpligt bevis på din identitet. Vi accepterar vanligtvis ett foto av ditt pass + e-postadress som använts vid registrering på vår hemsida + en kopia av en samhällsserviceräkning som visar din aktuella adress.

Du kan begära av oss att vi ska radera all personlig information vi har om dig.
Tillhandahållande av sådan information kommer att omfattas av följande:

  1. tillhandahållande av lämpligt bevis på din identitet. Vi accepterar vanligtvis ett foto av ditt pass + e-postadress som använts vid registrering på vår hemsida + en kopia av en samhällsserviceräkning som visar din aktuella adress.

Begäran om utlämning och/eller radering av personlig information tillsammans med bevis på identitet enligt ovan, skickas via E-post till: gdpr@skilledpeople.se.

K. Tredje parts hemsidor

Vår hemsida innehåller hyperlänkar till och detaljer om tredje parts hemsidor. Vi har ingen kontroll över, och är inte ansvariga för, tredje parters sekretesspolicyer och praxis.

L. Uppdatering av information

Låt oss veta om den personliga information som vi har om dig behöver korrigeras eller uppdateras.

M. Cookies på vår hemsida

N. Hantering av Cookies i din webbläsare

Om du blockerar alla cookies kommer det att ha en negativ inverkan på många hemsidors användbarhet. Om du blockerar cookies kommer du inte att kunna använda alla funktioner på vår hemsida.
Tar du bort cookies kommer det att ha en negativ inverkan på många hemsidors användbarhet.

De flesta webbläsare låter dig vägra att acceptera cookies – till exempel:

  1. Internet Explorer (version 10) kan du blockera cookies med hjälp av inställningarna för att upphäva kakhantering genom att klicka på ”Verktyg -> Internetalternativ -> Sekretess” och sedan “Avancerat”
  2. Firefox (version 24) kan du blockera alla cookies genom att klicka på “Verktyg -> Inställningar -> Sekretess & säkerhet -> Anpassad innehållsblockering” och klicka på “Alla cookies”
  3. Chrome (version 29) kan du blockera alla cookies genom att öppna menyn “Inställningar -> Inställningar för webbplatsen -> Sekretess och säkerhet” och sedan avmarkera “Tillåt att webbplatser sparar och läser cookiedata”.
  4. Du kan ta bort cookies som redan har lagrats på din dator – till exempel:
    1. Internet Explorer (version 10) måste du manuellt ta bort cookies (du kan hitta instruktioner för att göra det på http://support.microsoft.com/kb/278835 );
    2. Firefox (version 24) kan du ta bort cookies genom att klicka på “Verktyg -> Inställningar -> Sekretess & säkerhet” och sedan välja “Rensa data” under “Kakor och webbplatsdata”
    3. Chrome (version 29) kan du ta bort alla cookies genom att öppna menyn “Inställningar -> Sekretess och säkerhet” och klicka på “Rensa webbinformation”

Skrolla till toppen